Etkinlik Hakkında

Michael Wendeberg  şef
Sophie Dervaux fagot

 

Program                        
Robert Schumann “Manfred Uvertürü” Op.115
Johann Nepomuk Hummel Fagot Konçertosu Fa Majör Op.24
Richard Strauss Domestik Senfoni Op.53

  

Program Notları:
Robert Schumann,
Manfred Uvertürü, Op. 115

Romantik dönemin en önemli bestecilerinden biri olan Robert Schumann, 8 Haziran 1810 tarihinde Almanya’nın Zwickau şehrinde dünyaya gelmiştir. Küçük yaştan itibaren piyano eğitimi almış, müzik kariyerine de bir piyanist olarak başlamıştır. Kısa süre içerisinde besteciliğe olan ilgisi fark edilmiş, 16 yaşına geldiğinde ilk piyano eserlerini bestelemiştir. 1831 yılında elinden geçirdiği sakatlık üzerine piyanistliği bırakmış, tamamen bestecilik ve müzik eleştirmenliği üzerine yoğunlaşmıştır. 29 Temmuz 1856 tarihinde, yaşamı boyunca mücadele ettiği ruhsal hastalıkların etkisi altında hayatını kaybeden Robert Schumann, arkasında zengin bir piyano müziği, solo şarkı, senfoni, opera, koro eseri ve konçerto repertuarı bırakmıştır.

Schumann’ın, Lord Byron’ın 1817 yılında yayınladığı drama eserinden uyarladığı Manfred, Goethe’nin Faust’undan etkilenmiştir. Manfred, Bern Alplerinde yaşayan bir soyludur. Hayatının aşkı Astarte’nin ölümü üzerine, sebepsiz bir suçluluk duymaya başlar. Unutmak ve zihinsel olarak yaşadığı işkenceye son vermek için yedi ruhu çağırır. Maddi dünyanın çeşitli bileşenlerini yöneten ruhlar, geçmiş olayları kontrol edemez ve bu nedenle Manfred’in isteğini yerine getiremez. Manfred sonunda kendini ruhlardan arındırmaya ve ölüme teslim etmeye karar verir.

1844 yılından itibaren Faust üzerine çalışmalar yapan Schumann, tek opera eseri olan Genoveva’yı tamamladıktan hemen sonra Lord Byron’ın eserine bir müzik yazmaya karar vermiştir. 1848’in kasım ayında tamamladığı eserinin halka; opera veya melodram olarak tanıtılmaması gerektiğini, Manfred’in müzikli dramatik bir şiir olduğunu söylemiştir. Eserin prömiyeri 14 Mart 1852’de Leipzig’de, Schumann’ın şefliğinde yapılmıştır. Manfred üzerine çalıştığı yıllarda çeşitli ruhsal hastalıklarla mücadele eden Robert Schumann’ın, delilikten kurtulmayı başaramayan Manfred’e yakınlık duyduğu düşünülür. Bir mektupta eser hakkında arkadaşı Franz Liszt’e şöyle yazmıştır: “Daha önce hiçbir kompozisyona kendimi bu kadar sevgiyle ve güç harcamadan adamamıştım”. Ne var ki eserin uvertür dışındaki bölümleri, eserin ilk seslendirilişinden sonra rağbet görmemiş, Clara Schumann tarafından fazla şiirsel olduğu için halkın ilgisini çekmediği yorumu yapılmıştır. Manfred’in yalnızca uvertürü repertuarlarda kalıcı olmuştur.

Bu kasvetli eserde Schumann, kromatik dalgalanmalar, tutkulu melodiler ve ısrarcı ritimlerle, bir huzursuzluk atmosferi yaratır ve zihinsel işkence görmekte olan kahramanı anlatır. Eser forte (güçlü) bir şekilde başlar ve tüm orkestra ile birlikte giderek yükselir. Ardından ani bir şekilde kesilir ve obua hüzünlü temayı tanıtır. Diğer üflemeli çalgılar, kromatik bir inişle obuaya katılır ve ardından tüm orkestra müziği, istikrarın temeli olan ana tona taşır. Fakat kısa bir süre sonra yine kromatik dalgalanmalar, müziği belirsizliğe sürükler. Bu dalgalanmaların ardından eser doruk noktasına ulaşır ve ardından Manfred’in ölümün habercisi olan uzun bir koda ile sona erer. Eserin seslendirilme süresi yaklaşık 12 dakikadır.

                                                                                                                                                                         Ömer KARAKÜÇÜK

 Johann Nepomuk HUMMEL
Fagot Konçertosu Fa Majör

1778 yılında Pressburg’ta (Bugün Bratislava) doğan Hummmel,müzik tarihinin çok önemli kişilerindendir. Onun özellikle piyano alanında gerek teknik gelişme, gerekse repertuvar yönünden önemi büyüktür. Hummel adı, bize hemen Mozart-Hummel-Czerny-Liszt zincirini hatırlatıyor. Çünkü bu kişiler birbirlerinin öğretmeni olarak müziğin, özellikle piyano müziğinin gelişmesindeki en büyük adlardır.

 Viyana’da oturdukları iki yıl boyunca Mozart’tan ders alan Hummel dokuz yaşına geldiğinde aynı Mozart gibi bir harika çocuk olarak babasının gözetiminde Avrupa’yı dolaşıp piyano ile konserler ve resitaller vermeye başladı. Bir yıl Londra’da kaldı ve bu sürede Clementi’den ders aldı. Londra’da Haydn’ın bir sonatını çaldığında dinleyiciler arasında bulunan Haydn, onu bir deha olarak nitelemişti.Viyana’ya döndükten sonra, kompozisyon öğrenmeye başladı. Öğretmenleri büyük adlardı ; Schubert’in de öğretmeni olan Salieri, Beethoven’in de öğretmeni olan Albrechtsberger ve Haydn. Uzun süre konser turneleri ile Avrupa’da dolaşan Hummel, ünlü Esterhazy ailesinin müzik yöneticiliğini Haydn’dan devraldı ve bu görevi birkaç yıl sürdü. Hummel 1837 yılında Weimar’da öldü.

  Piyano eserleriyle bir Piyano Ekolü oluşturan Hummel, yetiştirdiği büyük piyanistlerle de müzik dünyasına katkıda bulunmuştur. Bu piyanistler ; Czerny,Henselt ve Thalberg’tir. Piyano eserlerinin yanısıra Fagot, Trompet. Obua gibi çalgılar için de konçertolar yazmış olan Hummel, tüm eserlerinde 18.yüzyılın klasik stilini korumuştur. Fa Majör Fagot Konçertosu’nun kesin yazılış tarihi bilinmemekle birlikte, Joel Sachs’ın Hummel biyografisinde yaklaşık bir tarih olarak 1805 gösterilmiştir. Bu konçertonun Türkiye’de ilk seslendirilişiyse 6 Ocak 1995 yılında olmuştur.

 Birinci bölüm, lirik bir açılış teması ile başlar. İkinci tema da orkestra tarafından sergilendikten sonra, sözü fagot alır. Birinci bölümde kadans yoktur. İkinci bölüm, ağır akışlı, duygulu bir Romanza’dır. İkinci bölüm için yazılmış pek çok “Cadenza” vardır. Eser, parlak, hızlı, tempolu bir Rondo ile sona erer.


 

 

 

Etkinlik Kuralları

•6 yaş ve altı etkinliğe alınmamaktadır. 6 yaş üzeri bilete tabidir.

• Konsere geç gelen izleyiciler alkış arasında içeri alınacaktır. Geç kalan izleyiciler, önceden yerine oturmuş izleyicileri rahatsız etmeyecek ve salon düzenini bozmayacak şekilde uygun koltuklara yönlendirilecektir.

• Misafirlerin belirtilen oturma düzenine uyması zorunludur. Etkinlik boyunca yer değişikliği yapılamaz!

• Konser salonları, CSO mağaza ve CSO1826 Sergi Alanı’na yiyecek veya içecekle girmek yasaktır.

• Konser çıkışlarında yoğunluk yaşanmaması için aracınıza binmeden önce otopark ücretlerini ödeme noktalarından ödeyebilirsiniz.

• Konser salonuna giriş yapıldıktan sonra, zorunlu haller dışında, konser salonundan çıkış yapılamamaktadır. Zorunlu çıkış yapan dinleyicilerimiz görevli personelin yönlendirmesiyle alkış arasında salona girebilecektir.

Bilgi : CSO Ada Ankara’daki otopark ve salon girişlerinde yaşanan yoğunluktan etkilenmemeniz adına konser ve/veya etkinlik öncesi alana erken gelmenizi önemle rica ederiz.